mars 2023
Info
Vid årsskiftet 2019/2020 såg jag flera inlägg på sociala medier av spektakulära solnedgångar. Bilderna var ackompanjerade av texter som beskrev de färgsprakande himlarna som ett tecken på att det kommande
Info
Vid årsskiftet 2019/2020 såg jag flera inlägg på sociala medier av spektakulära solnedgångar. Bilderna var ackompanjerade av texter som beskrev de färgsprakande himlarna som ett tecken på att det kommande året skulle bli lyckat. Samtidigt var mitt nyhetsflöde fullt med bilder av röda himlar från ett brinnande Australien. I båda fallen var de resultatet av utsläpp och mänsklig påverkan, men de olika fenomenen blev tolkade väldigt olika.
I sin bok A Paradise Built in Hell beskriver Rebecca Solnit hur ett strömavbrott 2003, för första gången på decennier, synliggjorde stjärnhimlen över New York. Tidigare hade den varit gömd av stadens elektriska ljus. Det som myndigheter först fruktade skulle bli en katastrof blev istället en situation av samarbete och grannsämja. Gatufester där invånarna delade med sig av vad de hade blev en vanlig företeelse under augustihimlens stjärnljus. Följt av detta väljer Solnit att redogöra för ursprunget till det engelska ordet disaster, och hur det är en sammankoppling av latinets ord dis och astra, som respektive betyder utan och stjärna; bokstavligen utan stjärna.
Ibland blir kriser tillfällen som tvingar oss att se de strukturer och beteenden som föranlett dem. Dessa tillstånd av förvirring eller chock kan tvinga oss att erkänna att uppfattningen vi har om vår relation till omvärlden är felaktig. Att vi är vilse. Normalt sett är detta ingenting vi söker och ofta tycker jag istället att vi verkar försöka hitta sätt att distrahera oss, eller rätta in avvikande upplevelser i narrativ som är elastiska nog att tillåta dem. Allt för att slippa medge att något är fel. När en kris till slut skär igenom bruset av information och underhållning så befinner vi oss i en situation där vi behöver orientera oss. Hitta kardinalpunkter och ledstjärnor som kan användas för att ta ut en ny riktning.
Aldo Zetterman (född i Stockholm 1982) tog sin masterexamen på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 2019, efter tidigare studier vid Valand Konstakademi och Gerrit Rietveld Academy. Han är för närvarande stipendiat vid Bernadotteprogrammet på Konstakademien, vilket utställningen Dis ✶ Astro är en del av.