februari 2020
Info
Inför Stockholm Design Week 2020 öppnar Konstakademien utställningen Rum Bilder Ränder med nyproducerade samt tidigare aldrig visade verk av två av landets mest
Info
Inför Stockholm Design Week 2020 öppnar Konstakademien utställningen Rum Bilder Ränder med nyproducerade samt tidigare aldrig visade verk av två av landets mest namnkunniga textila formgivare – Ingela Håkansson Lamm och Tom Hedqvist. Utställningen pågår från 1 februari till 1 mars 2020.
I utställningen visas rum, bilder och ränder i dess vidaste och kanske mest koncentrerade former som trots skenbart skilda uttryck förenas genom Ingela Håkansson Lamm och Tom Hedqvists gemensamma nämnare som formgivare, mönstertecknare och kollegor under ett halvt sekel.
Ingela Håkansson Lamm visar i två salar ett färgstarkt, symbolladdat bildspråk som rör sig fritt mellan det figurativa och det grafiskt abstrakta. I ett antal rumsliga installationer från hemmet i Stockholm på 1960-talet återskapas delar av ett popkulturellt allkonstverk för det egna boendet, med textil, fotografi och vardagsobjekt. För första gången ställs ett stort antal handtryckta textila bilder och mönster ut, tillkomna under studieåren vid Konstfack, vilka utgör början till Håkansson Lamms långa karriär som formgivare.
”Jag har alltid fascinerats av det som är udda och inte följer gängse normer, en inställning till form jag inte bara började praktisera genom mina textilier under 1960-talet, utan även fysiskt byggde rum av och levde i och som jag nu med lätt hand återskapat i utställningen”, säger Ingela Håkansson Lamm.
Tom Hedqvist visar i angränsande sal en serie nyproducerade motiv på temat ränder, ett grafiskt språk många lärt sig att förknippa med honom, både som textil och grafisk formgivare.
Genom mått i utställningssalen har Hedqvist funnit proportionerna till en klassisk blockrand som fått utgöra den grundläggande byggstenen till samtliga ränder som visas. Tom Hedqvists installation är samtidigt en personlig hommage till vännen och formgivaren Inez Svensson.
”Tanken har varit att ta ett steg tillbaka och formge så litet som möjligt, att låta ränderna snarare formge sig själva. Nyhetsvärdet är inte viktigt för mig, tvärtom är jag intresserad av själva igenkännandet, av det skenbart triviala och hur det påverkar oss,” säger Tom Hedqvist.
I samband med utställningen publiceras en pocketkatalog med förord av Isabella Nilsson, Ständig sekreterare vid Konstakademien, en essä av Clemens Poellinger och intervjuer med formgivarna av Gustaf Kjellin.