november 2019
Info
Rebecca Digby är född 1987 och verksam i Stockholm. Hon tilldelades Folke Hellström-Linds stipendium 2018 och utställningen på Konstakademien genomförs som en del av det. Rebecca Digby använder sig av
Info
Rebecca Digby är född 1987 och verksam i Stockholm. Hon tilldelades Folke Hellström-Linds stipendium 2018 och utställningen på Konstakademien genomförs som en del av det. Rebecca Digby använder sig av performance och videoinstallationer för att undersöka förhållandet mellan det fysiska och det virtuella.
I utställningen visas två nya videoverk som båda förhåller sig till paradoxer relaterade till samtidens digitala konsumtion av naturen. Videoverket ”Nature Clip Object Concert”, 2018—2019, är en digital konsert bestående av sex virtuella musiker som spelar och sjunger på surrealistiska instrument framtagna av klipp från naturfilmer. Människan organiserar, repeterar, trycker och drar i bilder av naturen för att få ihop en musikalisk struktur. Bilden av naturen blir här bokstavligen ett redskap för den mänskliga subjektiviteten.
I verket ”Manageable Events”, 2019, ses spädbarn agera i ett grovt utkarvat virtuellt landskap. De intresserar sig för de märkliga objekten i sin omgivning, men också för sin egen kropp, sina rörelser och betraktaren. Som konsekvens av deras interagerande aktiveras objekten och filmade naturfenomen fyller objektens tomrum med kropp, ljud och rörelse. Bilderna av naturen är pompösa och musiken emotionell, men de håller sig i sin givna form och utsnittet kapas av formernas begränsningar. Världen tycks skräddarsydd för mänsklig interaktion.