oktober 2023
Info
Fundamentalt i mitt måleri är kvadraten och två färgytor.När jag började mitt arbete med ett måleri där formatet är en kvadrat och motivet växtlighet; var de två färger jag då
Info
Fundamentalt i mitt måleri är kvadraten och två färgytor.
När jag började mitt arbete med ett måleri där formatet är en kvadrat och motivet växtlighet; var de två färger jag då använde mej av klara, starka och rena som till exempel kadmiumröd och koboltblå.
Efter hand har jag successivt och medvetet tonat ner mina färgval till att i dag bara använda två grå färgnyanser.
Varför väljer man ett visst format?
En kvadrat är, en matematisk kalkyl, ett jämt tal, 1 x 1 meter, neutralt och distinkt, varken porträttformat eller landskapsformat.
Mot denna yta ställer jag ett måleri som är spontant, slumpartat växande, en oförutsedd växtlighet. Två plana ytor utan djupverkan som skuggor – volym. Kvadraten – Civilisation kontra Natur.
Jag ställer ändå upp vissa regler – avgränsar med ett fåtal parametrar.
Två gråtoner som ligger nära varandra; ingen blå bakgrund – ingen grön växtlighet. Individuella träd, en växtlighet som har karaktär.
Varför två färger? Det enkla är det svåra.
Jag vill göra bilder som inte låter så mycket.
Björn Olsén i juli 2023
Björn Olsén kan sägas vara en fundamental målare, som med sitt sedvanliga försiktiga för att inte säga blyga måleri, undersöker måleriets fundamentala aspekter. Björn Olsén arbetade tidigare med ett måleri som hade sitt ursprung i naturen. I sitt samtida måleri finns det fortfarande spår av naturens konfigurationer, men inte längre lika uttalat som tidigare. Det radikala skiftet mellan hans tidigare måleri och hans nuvarande är dock att han alltmer kommit att tona ned färgernas uttryckskraft till förmån för en närmast neutral grå färg.
Utdrag ur text Björn Olsén – en blyg kolorist
skrivet av Bo Nilsson / Konsthallschef Artipelag