mars 2017

19mar14:0017:00Pure vs EntarteteHörsalen14:00 - 17:00 Typ av Arrangemang:Föreläsningar

Info

Pure vs Entartete

Judisk Kultur  Konstakademien

14:00-15:00 SAMTAL: HITLERS LOJALA MUSIKER
Samtal med Anders Carlberg om sin bok Hitlers lojala musiker, moderator Stefan Johansson

15:30-17:00 KONSERT: COMPOSERS IN EXILE
Introduktion Stefan Johansson

Musik av Joseph Achron • Mario Castelnuovo-Tedesco • Hanns Eisler • Erich Wolfgang Korngold • Kurt Weill • Alexander Zemlinsky
Johanna Rudström Mezzosopran • David Huang Piano • Daniel Migdal Violin • Amalie Stalheim Cello • Jacob Kellermann Gitarr
Musikaliskt ansvarig Jacob Kellermann
Programansvarig & regi Lizzie Oved Scheja

Biljetter 170 kr; 120 kr medlemmar i Judisk Kultur i Sverige och ungdom under 26
www.biljettforum.sehttp://www.biljettforum.se/sv/event/pure-vs-entartete/biljetter
Swish 1232887016 eller på Kulturdirekt – Kulturhuset

www.judiskkultur.se · info@judiskkultur.se

 

Anders Carlbergs bok Hitlers lojala musiker, behandlar hur den klassiska musiken och operan blev ett vapen i Tredje rikets propaganda. I Nazityskland kom kulturen att underkastas diktaturen och raspolitiken. Många skickliga tyska musiker och sångare kom att acceptera Hitlerrikets villkor för artistisk verksamhet och deltog i den propaganda som regisserats av Adolf Hitler och Joseph Goebbels, som båda hade ett djupt intresse för klassisk musik. Med att strategiskt använda musik av tonsättare Richard Wagner och Ludvig van Beethoven ville nazisterna visa att man förvaltade de klassiska mästerverken. Förstod artisterna vilka konsekvenser deras vägval skulle kunna få? Var den konstnärliga karriären viktigare än moralen? Frågorna blir särskilt intressanta när man beaktar att judiska utövare belades med yrkesförbud och musik av judiska kompositörer som Felix Mendelssohn, Gustav Mahler, Kurt Weill och Arnold Schönberg förbjöds. Ett stort antal judiska musiker förföljdes, deporterades och mördades i Förintelsen.

Nästan alla av det tidiga nittonhundratalets viktiga europisk-judiska tonsättare ställdes i slutet av 30:talet inför valet att stanna i ett alltmer fientligt Europa eller försöka hitta en fristad där man kunde fortsätta skriva den musik som det nazistiska partiet stämplat som “urartad” (entartete) musik. De flesta sökte sig till USA där man, avskuren från den kulturella miljö och historia som man så bittert kämpat för att tillhöra, försökte hitta nya sätt att klara sig. Många, som Kurt Weill, Arnold Schönberg, Mario Castelnuovo-Tedesco och Erich Korngold hittade i sitt nya hemland nya möjligheter och uttrycksätt. För andra, som för Alexander Zemlinsky och Hanns Eisler innebar kulturkrocken en motsättning som inte gick att överbrygga. Konserten Composers in Exileundersöker hur denna påtvingade och omvälvande flykt och exil påverkade Europas viktigaste judiska tonsättare